Surt kaffe och kål

Jag tror bestämt att en del av den gamla Lovis börjar komma tillbaks igen. Det känns otroligt skönt. Just nu sitter jag och dricker en kopp surt kaffe på min kompis jobb. Jag frågade honom efter det godaste och glömde i rushen bort att vi gillar olika sorters kaffe. Han gillar ljusrostat surt skit och jag gillar mörkrostade tunga smaker. Jag undrar om det har att göra med vad vi är uppvuxna på för sorts vatten. Vi tycker ju lika om många andra smaker. Eller gör vi det? Hans kaffe-cupcakes härom veckan var i alla fall gudoooomligt goda (bokstavligt talat de godaste cupcakesen jag ätit i hela mitt liv) och hans citron- och rosmarinbröd var himmelskt.
Ikväll blir det kimchilektion. Det är lite nervöst eftersom han är väldigt duktig på mat och smak, men jag tror att vi kompletterar varandra ganska bra kunskapsmässigt. Det hjälper dock inte att han har bott i Japan och åker till koreakrokarna ofta. Det finns väldigt många koreanska invandrare i Japan som tar med sig sin matkultur till Japanerna och kimchi är välkänt och älskat.
Så nu har han bett mig lära honom hur man gör. Egentligen ska man ju gärna ha någon slags fisk i, fisksås, bläckfisk eller något annat men eftersom jag är vegetarian ska vi göra den vegansk. Jag har hittat ett nytt recept dagen till ära och vi ska prova att ha i lite nya smaker. Min senaste batch blev ganska vek i smaken så jag hoppas att detta blir mustigare.
De två recepten jag har låtit mig inspireras av är min trofasta Maangchis enkla kimchirecept som jag lärde mig att göra det från första gången, och ett nytt recept som är ganska annorlunda (här) från en hemsida utan videoinstruktioner. Jag är ofta för lat och tycker det är ganska tråkigt att kolla på recept enbart i text- och bildform men man får väl läsa på lite om man ska agera instruktör.

Oj, nu hittade jag något spännande i appen. To be continued…

Leave a Reply

